RSS
پربیننده علمي فناوري
RSS
جالب و خواندنی
RSS
پربیننده جام
خبــــر
کد : 95955 بازدید: ۵۳۸۸ نظرات: ۰ انتشار : ۱۳۹۱/۵/۱ ساعت : ۲۰ : ۰

این میوه گرسنگی شما را در ماه رمضان کاهش می دهد؟!
ماه رمضان که می شود سر سفره افطار و سحر یک خوراکی خیلی خودنمایی می کند. این میوه پای اصلی سفره می شود که در کنار چای یا شیر گرم ذائقه روزه دار را شیرین می کند.
[-] اندازه متن [+]

خرما میوه قدیمی است، میوه ای که از درختی به عمل میآید که جزو تیره نخل هاست و در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری پرورش می یابد. عده ای خاستگاه آن را هندوستان میدانند و باستان شناسان معتقدند کاشت این درخت به پنج هزار سال پیش برمی گردد.

 

گفته می شود که نخل خرما از ایران به چین برده شده و در کشورهای اروپایی مانند اسپانیا کشت شد.اما در اسلام بر خوردن خرما خیلی تاکید شده است چرا که طبق گفته رسول اکرم(ص) خیر تمراتکم البُرنیُّ ، یذهب الدّاء ."

 

بهترین خرما ها برند( گوارا و هاضم ) است, زیرا که درد را دور می کند. رسو ل الله صلی الله علیه وسلم, خودشان به خرما اهمیت زیادی میدادند تا آنجائی که در سیره ایشان می خوانیم افطار خویش را با خرما آغاز می کرده اند و در سحر نیز به خرما روزه می گرفتند, و مردمان را به خوردن خرما تشویق می کردند.

 

از نظر تاریخی و فرهنگی درخت خرما را می توان " لطفی الهی" نسبت به " آدمی" دانست و شاید به همین علت است که در قرآن مجید به طور مکرر با احترام از آن یاد شده است.

 

و اما از لحاظ طبی خرما میوه ای است دارای کلسیم ، آهن ، ید ، پتاسیم ، روی ، منگنز، شکر f و گلوکوز ، کلسیوم و ویتامینAو B وبرای شنوایی ، بینایی ، درد کمر ، دردمفاصل ، درمان سینه و ریه مفید است . تحقیقات درباره خرما نشان داده که این میوه می تواند پیش گیری بسیاری از سرطان ها مانند سرطان کولون، معده و غیره را در پی داشته باشد.

 

یکی از خواص خرما ملین بودن آن است. البته اگر چند عدد خرما را در 2 لیوان آب جوش خیس کرده و صبح و شب آن را صورت گرم بنوشید و یا مقداری خرما میل کنید و بلافاصله یک تا دو لیوان آب گرم روی آن بنوشید . خرما را به عنوان میوه نیز می توانید مصرف کنید.

 

جالب است بدانید که یک کیلوگرم خرما، 3470 کالری انرژی تولید می کند. تا 30 در صد آن را آب تشکیل می دهد . میوه خرما 2 درصد پروتئین و کمتر از 2 درصد چربی و املاح دارد. پروتئین و آب موجود در آن بسته به نوع خرما و مرحله رسیدن آن فرق می کند. سدیم کمی نیز دارد.

به همین دلیل مصرف خرما در افطار مناسب است، زیرا گرسنگی را فرو می نشاند علاوه بر این خرما قند کاهش یافته در دوران روزه داری را جبران می کند.

 

پژوهشگران می گویند خوردن خرما به تنهایی یا همراه با لبنیات از جمله شیر برای کوفتگی و خستگی مفرط ناشی از روزه گرفتن یا فعالیتهای سنگین بسیار مفید است.

 

گفته می شود برای خواب راحت تر و آرامش بیشتر شام خود را در زودتر خورده و قبل از خواب یک عدد خرما و یک لیوان شیر گرم میل کنید.

البته نباید در مصرف آن زیاده روی کرد چون مصرف بسیار بالای آن باعث آسیب به کبد و طحال افزایش فشار خون ' جوش دهان و پوسیدگی دندانها می شود, افراط در خوردن آن به دلیل قند زیاداش برای آن هایی که لوز المعده حساس دارند و یا آنهایی که بیماری قند در خانواده آن ها وجود دارد توصیه نمی شود.

 

"سلامت نیوز"
 

 

 

برای اطلاع از سایر اخبار سرویس علمی فناوری جام نیوز اینجا کلیک کنید.

پرطرفدارترین اخبار        
 
پیشنهاد ما به شما:         
 
 
ارسال نظر
|
ارسال به ديگران
نام (اختياري) :
پست الکترونيک (اختياري) :
نظر شما :
شرکت خودرو سازي سايپا